مسعود بارزانی: استقلال حق کردهای عراق است اما با گفتگو

:عصر ایران

مسعود بارزانی گفت: استقلال کردهای عراق در شرایط بحرانی فعلی سیاسی عراق، گزینه ای مطرح است اما تحقق آن به تحولات پیش رو بستگی دارد.

به گزارش عصر ایران ، رئیس منطقه فدرالی کردستان عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دبی استقلال کردهای عراق را حق مشروع آنها دانست و گفت: استقلال کردها باید از طریق گفتگو و تفاهم با ملت های همسایه برقرار شود.

بارزانی با ابراز خوشبینی نسبت به آینده کردهای عراق به دلیل افزایش آگاهی آنها گفت: آگاهی کردهای عراق افزایش یافته و آنها هم اکنون به بلوغ سیاسی رسیده اند و اعتماد به نفس بیشتری دارند. کردهای عراق از زد و خورد داخلی نیز دور شده اند. همه این اتفاقات ، یک موفقیت بزرگ است.

وی اضافه کرد: درک کشورهای عربی از واقعیت وضعیت کردهای عراق، ناقص است. کردهای عراق قصد دارند با جدیت برای معرفی خود در میان مردم عرب تلاش کنند. کشورهای عربی باید این واقعیت را درک کنند که کردهای عراق مهمان یا مهاجر نیستند بلکه آنها صاحب و مالک زمین هستند . آنها ملت تاریخی و از قدیمی ترین ملت های منطقه هستند. به همین دلیل حق دارند به صورت داوطلبانه با برادران عرب خود در عراق متحد شوند ، همانگونه که حق دارند جدا شوند.

بارزانی با رد اتهاماتی علیه کردهای عراق که آنها را آلت دست قدرت های منطقه ای علیه قدرت های داخلی در عراق توصیف می کنند گفت: کردهای عراق به سطحی از آگاهی رسیده اند که هیچ قدرتی نمی تواند آنها را به آلت دست خود تبدیل کند. کردهای عراق سوء استفاده از جایگاه خود را در درگیری های منطقه ای یا بین المللی رد می کنند.

بارزانی درباره روابط منطقه کردستان عراق با ایران هم گفت: نوری مالکی نخست وزیر عراق با اینکه هم پیمان ایران است ولی نمی تواند در رابطه کردستان عراق با ایران، مانع شود. رابطه کردستان عراق با ایران، مستقیم است و نیازی به میانجیگری مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی ندارد.

sarisavas haqqında

kürd faşizminə qarşı dirənirik!

Bir şərh yazın